Jak opowiadać o swoim produkcie (i zachować pewność siebie)?

jak opowiadać o własnym produkcie
Podziel się:

Trudno jest sprzedawać produkt bez wiary w powodzenie całego przedsięwzięcia. A kiedy nie czujesz w sobie tego przekonania, to ciężko będzie Ci zarazić innych entuzjazmem. Gdzie zatem szukać pewności, że stworzyłaś coś wartościowego, co zasługuje na uwagę Twojej społeczności? Pytanie jest jeszcze trudniejsze, jeśli brak Ci tej wiary na etapie końcowym, kiedy masz już “w ręku” gotowy produkt i warto byłoby zacząć go promować. Albo nawet mówić o nim wprost, z dumnie podniesioną głową. W końcu to kawał Twojej dobrej roboty! Z tego wpisu dowiesz się, jak opowiadać o swoim produkcie.


Pytanie nie powinno brzmieć: “jak?”

Zamiast tego zastanów się, dlaczego powstał Twój produkt. Na jakie potrzeby odpowiada i czyje problemy rozwiązuje. Im dokładniejsza będzie odpowiedź, tym lepiej. Bo choć znasz przyczyny Twojego działania, to impulsem do zrobienia pierwszego kroku powinna być zewnętrzna sytuacja. Ty po prostu wiesz, co należało z nią zrobić i to robisz 🙂

Skoro jednak brakuje Ci pomysłu na to, jak opowiadać o swoim produkcie, to pomoże Ci przejście przez kilka etapów, towarzyszących wypuszczaniu go na rynek. Każdy z nich jest w rzeczywistości nowym sposobem opowiadania o efekcie swojej pracy. W dodatku takie opowiadanie będzie Ci przychodziło dość naturalnie, a przecież o to właśnie chodzi!

Wskazówka: Twoje dlaczego, wyrażone w możliwie telegraficznym skrócie, to doskonały pomysł na opowieść o produkcie! Wykorzystaj je w Relacjach i Stories, lekko rozwiń w postach na Facebooku czy Instagramie, a w razie potrzeby wspomnij o nim również na blogu. Recykling treści to najlepsze, co możesz zrobić dla promocji swojego produktu!

Badanie i analiza potrzeb

Badania potrzeb klientów czy grupy docelowej mają kluczowe znaczenie dla sprzedaży produktów, czy to w Internecie, czy poza nim. Dawno minęły czasy, kiedy wystarczyło coś stworzyć, a nabywcy znajdowali się właściwie sami. Musisz więc wydać produkt, który Twoi odbiorcy pokochają. Celowo odwołuję się do tak silnego uczucia, ponieważ dopasowana do potrzeb oferta wywoła właśnie takie reakcje. Nie wierzysz? W takim razie sprawdź opinie o Korkach z Insta, które wypuściła Ola Foryś z @wild.rocks 🙂

Podczas badania rynku pod kątem Twojego (gotowego już) produktu, pamiętaj o następujących kwestiach:

  • Zapytaj swoją społeczność o realne wyzwania, z jakimi się zmaga;
  • Zbadaj swoją branżę i sprawdź, jakie rozwiązania podobnych problemów proponuje konkurencja;
  • Śledź trendy i przygotuj się na systematyczną aktualizację tego, co stworzyłaś (przyda Ci się to również przed startem kolejnych edycji sprzedaży).

Wskazówka: Potraktuj badania rynku jak okazję do dyskusji o problemach, na które odpowiada Twój produkt! Nie chodzi o kiepski, szeptany marketing, ale zasianie swego rodzaju ciekawości i uświadomienie potencjalnym klientom ich potrzeb.

Kto może kupić Twój produkt?

Każdy produkt, który tworzysz, powinieneś być skierowany do konkretnego klienta. Nie kierujesz go przecież do wszystkich, prawda? Przeanalizuj więc stworzoną wcześniej personę i jeszcze raz odpowiedz sobie na pytanie, czy gotowy produkt jest tym, czego (ona) potrzebuje?

Pytania, które warto rozważyć:

  • Z jakimi trudnościami zmaga się najczęściej?
  • Gdzie szuka odpowiedzi na swoje pytania?
  • Jakie komunikaty uznaje za wartościowe, a które zupełnie do niej nie przemawiają?
  • Z kim się utożsamia?
  • Co sprawia jej satysfakcję?
  • Jakich rzeczy lub aktywności unika?

Wskazówka: Czasem może się okazać, że choć produkt jest odpowiedzią na problemy Twojego “idealnego klienta”, to należy ponownie opakować go w skuteczny przekaz. Pamiętaj, że cała sztuczka polega na tym, aby opowiadać o produkcie w sposób, który rezonuje z klientem, ponieważ z Tobą już wcale nie musi 🙂

jak opowiadać o własnym produkcie
foto. Unsplash

Sprawdzanie produktu

Opinie są niezbędne do stworzenia produktu, który się faktycznie sprzeda. Skąd możesz je wziąć, kiedy wprowadzasz na rynek swój pierwszy produkt? Zaproś do współpracy beta-testerów! Wybierz potencjalnie zainteresowane osoby spośród swojej społeczności i pozwól im sprawdzić produkt w akcji. Uzyskane w ten sposób opinie to nie tylko narzędzie do promocji, ale też świetna okazja do naniesienia ostatnich poprawek przed uruchomieniem promocji i startem sprzedaży.

Jak ułatwić sobie (i testerom) zgromadzenie wartościowych opinii o produkcie?

  • Zapytaj ich, czy zauważyli coś niejasnego w samym produkcie lub w informacjach o nim. Im bardziej jednoznacznie i zrozumiałe będą Twoje komunikaty sprzedażowe, tym lepiej;
  • Zaproponuj kilka sposobów na “pracę” z produktem i podzielenie się opiniami;
  • Aktywnie odpowiadaj na pytania i reaguj na ewentualne problemy. Celem współpracy z beta-testerami jest ulepszenie produktu, dlatego wyciągaj wnioski i wprowadzaj niezbędne ulepszenia.

Wskazówka: Cytowanie opinii Twoich testerów to nie jedyny pomysł na opowiadanie o produkcie! Możesz zaadresować konkretne kwestie, na które zwracają oni uwagę w swoich testimonialach, nawiązać do wpisów blogowych na ten temat lub odnieść się do wątpliwości, jakie mogą się w danym kontekście pojawiać.

Jak reagować na wątpliwości?

Przed uruchomieniem sprzedaży upewnij się, że uwzględniasz potencjalne wątpliwości, jakie klienci mogą mieć przy zakupie Twojego produktu.

Jeśli powodem wahania może być cena, podkreśl korzyści, jakie daje ten produkt. Przygotuj się też na brak zaufania do Twojej marki, słabą rozpoznawalność w Internecie czy nie do końca przychylne recenzje. Bardzo dobrym pomysłem jest przygotowanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i kierowanie niezdecydowanych osób właśnie tam.

Wskazówka: Reagowanie na wątpliwości dotyczące produktu jest idealną okazją do zorganizowania transmisji live z sesją Q&A! Możesz zebrać wcześniej pytania i odpowiedzieć na nie podczas wirtualnego spotkania lub też zorganizować je zupełnie spontanicznie. Jeśli nie czujesz się zbyt dobrze przed kamerą, pomyśl o gotowych grafikach, zaprojektowanych np. w Canvie, które udostępnisz później w swojej Relacji czy na Stories.

Kilka słów o korzyściach

Klienci nie chcą wiedzieć wszystkiego o Twoim produkcie! Znacznie ważniejsza jest dla nich odpowiedź na jedno pytania: co zyskają, kiedy go kupią?

Jak zmieni się ich życie lub praca?
Jakie udogodnienia zaobserwują?
Jakie korzyści przyniesie im używanie Twojego produktu?

Dobrze jest znać fizyczne cechy produktu, ale większość uwagi i tak skupia się na tym, w jaki sposób produkt zmienia życie na lepsze 🙂

Wskazówka: Samo wymienienie korzyści nie zawsze wywoła pożądany efekt. Zamiast tego polecam Ci odniesienie się do sytuacji, które zmienią się za sprawą Twojego produktu. Im więcej prostych, codziennych skojarzeń, tym bardziej ludzki obraz pozostanie w pamięci klienta. I o to chodzi!

Jak opowiadać o swoim produkcie: plan działania

Na koniec pozostaje Ci tylko stworzyć plan wprowadzenia produktu na rynek. Możesz mieć najbardziej innowacyjny projekt, ale jeśli nie masz pomysłu na jego promowanie, to niestety nikt się o nim nie dowie. Dlatego pora na plan!

Polecam Ci pracować wstecz, kiedy tworzysz plan wprowadzenia produktu. Zacznij od ustalenia dnia premiery, a następnie zaplanuj każdy tydzień przed tym wydarzeniem, ze wszystkimi rzeczami, które musisz wcześniej zrobić.

Dzięki temu nie odczujesz silnego przytłoczenia zadaniami do wykonania, a podczas tych tygodni poprzedzających dzień premiery, wygospodarujesz wystarczająco dużo przestrzeni do działania.

Wskazówka: Skorzystaj z narzędzi, które pozwolą Ci zaplanować publikację postów w social mediach. Jeśli (tak jak ja) pojawiasz się głównie na Facebooku i Instagramie, to polecam Ci Creator Studio. Pomyśl również o wcześniejszej promocji za pośrednictwem newslettera oraz bloga.

Końcowe przemyślenia

Wraz z rozwojem Twojej marki i naturalnym upływem czasu, Twoja sprzedażowa pewność siebie będzie stale rosła. Pokonasz blokady związane z myśleniem o tym, jak opowiadać o swoim produkcie. Zamiast tego zaczniesz wybierać tylko najsmaczniejsze kąski z tego, co możesz (i chcesz) pokazać światu 🙂


Podziel się:

1 myśl na “Jak opowiadać o swoim produkcie (i zachować pewność siebie)?”

  1. Pingback: Co może być pierwszym płatnym produktem? - Ania Cichańska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *